90 municipis reclamen reformar la Llei d’Urbanisme
L’alcalde de Sant Cebrià, Albert Pla, va reunir aquest dilluns una trentena d’alcaldes, tècnics i experts per analitzar la problemàtica de les urbanitzacions amb dèficits urbanístics i reclamar una reforma legal.
Aquest dilluns 22 de setembre va tenir lloc a Sant Cebrià de Vallalta una reunió organitzada per l’Ajuntament amb la participació d’alcaldes, tècnics municipals, experts del sector urbanístic i les dues principals entitats municipalistes del país, l’ACM i la FMC.
L’objectiu de la trobada era analitzar la situació de les urbanitzacions amb dèficits urbanístics i/o no recepcionades i posar en comú un manifest conjunt dels ajuntaments afectats.
El manifest constata que centenars de municipis arrosseguen des de fa dècades urbanitzacions nascudes entre els anys 60 i 80, sovint sense planificació i amb greus mancances en serveis bàsics com clavegueram, enllumenat públic, xarxes d’aigua potable, pavimentació, accessibilitat viària, espais públics i seguretat.
També assenyala que molts consistoris es troben atrapats en un bloqueig legal i financer: la llei obliga els veïns a assumir costos inassolibles per finalitzar aquestes urbanitzacions, mentre que els ajuntaments tenen molt limitat destinar-hi recursos públics.
Davant aquesta realitat, el text reclama una reforma de la Llei d’Urbanisme que permeti solucions adaptades i progressives, la creació d’un fons autonòmic per cofinançar les obres, mecanismes alternatius de finançament que no carreguin tot el cost sobre els residents i un espai permanent de coordinació institucional amb Generalitat, diputacions i ajuntaments.
L’alcalde de Sant Cebrià, Albert Pla, va remarcar la importància de la trobada per “sumar esforços i defensar els drets dels veïns i veïnes que conviuen amb aquesta situació des de fa dècades”.