En marxa la segona edició dels Pressupostos Participatius
Del 31 de gener al 18 de febrer es poden presentar les propostes, presencialment a l'Ajuntament o via telemàtica.
Després de la bona acollida de la primera edició de la història dels Pressupostos Participatius a Sant Cebrià de Vallalta, l’equip de govern ha engegat la maquinària de la segona. Amb la voluntat d’implicar a la ciutadania en els processos de presa de decisió de com es gastarà una part del pressupost municipal, es vol contribuir així a reforçar els valors de la democràcia participativa i transparència.
Serà doncs la ciutadania la que decideixi en què s’inverteixen els 40.000€ destinats als pressupostos participatius. El procés participatiu consta de 4 parts:
Fase 1: Presentació de propostes
Es podrà fer presencialment a l’Ajuntament o via instància telemàtica, des del 31 de gener al 18 de febrer. Poden presentar propostes totes les persones empadronades a Sant Cebrià de Vallalta. En cas que la proposta sigui d’una persona menor de 16 anys, caldrà que una persona major d’edat assumeixi la representació formal pel tràmit de presentació. Es poden presentar tantes propostes com es vulgui i es pot fer presencialment a l'Ajuntament via instància o telemàticament aquí.
Fase 2: Validació de les propostes
Un cop tancada la fase de presentació de propostes (18 de febrer), aquestes seran revisades per la comissió per comprovar que compleixin les condicions de les bases. Davant de dubte, es podrà requerir informació addicional a la persona que ha presentat la proposta. Es donarà un marge de temps màxim de 5 dies per complementar la informació aportada inicialment, que en cap cas podrà suposar canvis en la proposta formulada, només aclariments. Finalitzada la comprovació, es farà pública la llista definitiva de les propostes validades, les quals se sotmetran a exposició pública.
Fase 3: Votació
Un cop validades, totes aquelles propostes que compleixen amb els requisits fixats a les bases, s’exposaran públicament i podran ser votades durant el període establert. Es col·locarà una urna a l’Ajuntament per emetre les votacions.
Fase 4: Publicació de les propostes guanyadores
Un cop finalitzat el període de votació es faran públiques aquelles propostes més votades i que seran executades com a pressupostos participatius.
Com han de ser les propostes?
Les propostes han de ser d’inversió, és a dir, destinades a la creació/millora d’infraestructures, creació o adquisició de béns de naturalesa inventariable per al funcionament dels serveis o altres despeses que tinguin caràcter amortitzable. Hauran d’adequar-se a les lleis i normatives vigents del municipi i les accions a dur a terme han de ser de competència municipal.
Els projectes no poden superar els 40.000€ destinats als pressupostos participatius i han de donar resposta a una necessitat concreta. Finalment, han de ser sostenibles i tenir visió de col·lectivitat, generant un impacte favorable per al conjunt del municipi.
Els projectes guanyadors i executats de la primera edició
Estructura de veles a l’Institut-Escola El Pi Gros
La proposta que va comptar amb més votacions a la primera edició dels Pressupostos Participatius va ser la instal·lació d’un sistema de veles al pati de l’Institut-Escola el Pi Gros. Aquestes veles estan pensades per col·locar-se els mesos en els quals el sol és més fort perquè els nens i nenes puguin seguir gaudint de l’espai d’esbarjo amb la possibilitat de protegir-se del sol si així ho desitgen en les èpoques de més calor. Les veles funcionen amb un innovador sistema de politges que facilita el seu muntatge i desmuntatge.
L’import de la instal·lació ha sigut de 13.244,66 €
La nova biblioteca, un espai polivalent
L’espai polivalent de la biblioteca ha passat per diferents fases després de ser una de les propostes més votades de la primera edició dels pressupostos participatius. Després de contactar amb la Xarxa de Biblioteques de la Diputació de Barcelona es va arribar a un acord per adaptar l’espai a un BIBLIOACCÉS. Aquest suposa una ampliació del Bibliobús, és a dir s’accedeix als llibres del bibliobús i pots llegir-lo o cercar la informació al nou espai i no caldrà quedar-se dins del bus.
Un arquitecte de la Diputació va fer el disseny del projecte i es van encarregar el mobiliari a l’empresa Mirplay School, que l’ha adequat amb mobles que canvien espais, còmodes i polivalents que permeten construir experiències, potencien la concentració i múltiples dinàmiques.
A més del nou mobiliari, s’ha pintat de blanc l’espai per aportar neutralitat i llum i, la darrera fase ha estat fer un estudi lumínic i modificar la il·luminació.
Aquest projecte de remodelació suposa un canvi important pel municipi: disposarem d’un espai de biblioteca obert 3 tardes a la setmana, esperem que el gaudiu.
L’import del projecte ha sigut de 11.255€
Plaques fotovoltaiques a l’Escola Bressol El Rial
El tercer projecte que s’ha portat a terme gràcies als Pressupostos Participatius ha estat la instal·lació de 60 panels fotovoltaics per una potència total de 24 kwp. a la coberta de l’escola bressol municipal. Aquests estan pensats per donar l’autoconsum del centre amb compensació dels excedents que s’injectaran a la xarxa i també permetrà el subministrament als centres que es troben en el mateix àmbit de l’Estació Transformadora com és el Pavelló Municipal i el Camp de Futbol.
La instal·lació es troba monitorada i permet l’accés mitjançant una aplicació web o APP que informa de l’estat de la producció en temps reals, els paràmetres de rendiment, estalvis i incidències, entre d’altres; fet que motiva un seguiment continu de la instal·lació i, per tant, un millor ús d’aquesta.
L’import de la instal·lació es de 26.883,51 iva inclòs.